Pergi ke kandungan

Persiaran Elmina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Persiaran Elmina ialah jalan utama yang terletak di kawasan Elmina di Shah Alam, Selangor, Malaysia. Jalan ini membentang selama kira-kira 7.5 kilometer dari persimpangan Jalan Sungai Buloh - Kuala Selangor hingga ke kawasan Puncak Alam. Persiaran Elmina mempunyai laluan yang lancar dengan empat lorong di setiap arah, serta banyak bulatan dan lampu isyarat yang membantu mengawal lalu lintas. Jalan ini juga mempunyai beberapa lorong basikal dan pejalan kaki yang selamat dan selesa untuk digunakan. Persiaran Elmina mempunyai laluan yang lancar dengan empat lorong di setiap arah, serta banyak bulatan dan lampu isyarat yang membantu mengawal lalu lintas. Jalan ini juga mempunyai beberapa lorong basikal dan pejalan kaki yang selamat dan selesa untuk digunakan.

Jalan[sunting | sunting sumber]

Persiaran Elmina mempunyai laluan yang lancar dengan empat lorong di setiap arah, serta banyak bulatan dan lampu isyarat yang membantu mengawal lalu lintas. Jalan ini juga mempunyai beberapa lorong basikal dan pejalan kaki yang selamat dan selesa untuk digunakan.

Hubungan tempat[sunting | sunting sumber]

Sebagai sebuah jalan utama, Persiaran Elmina dilengkapi dengan pelbagai kemudahan dan fasiliti. Terdapat beberapa pusat membeli-belah seperti AEON Mall Shah Alam, Tesco, Giant dan Space U8. Selain itu, terdapat juga beberapa sekolah, pusat latihan dan kemudahan sukan seperti Padang Golf Elmina, Kompleks Sukan Elmina dan Stadium Mini Elmina. Persiaran Elmina juga menghubungkan beberapa kawasan perumahan yang popular seperti Elmina East, Elmina West, Denai Alam, Bukit Subang, dan Puncak Alam. Selain itu, ia juga berhampiran dengan beberapa institusi pengajian tinggi seperti Universiti Teknologi MARA (UITM) Puncak Alam dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Persiaran Elmina juga menghubungkan beberapa kawasan perumahan yang popular seperti Elmina East, Elmina West, Denai Alam, Bukit Subang, dan Puncak Alam. Selain itu, ia juga berhampiran dengan beberapa institusi pengajian tinggi seperti Universiti Teknologi MARA (UITM) Puncak Alam dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).

Hubungan jalan[sunting | sunting sumber]

Persiaran Elmina juga menghubungkan beberapa kawasan perumahan yang popular seperti Elmina East, Elmina West, Denai Alam, Bukit Subang, dan Puncak Alam. Selain itu, ia juga berhampiran dengan beberapa institusi pengajian tinggi seperti Universiti Teknologi MARA (UITM) Puncak Alam dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).


Jalan ini terkenal dengan keindahan landskapnya, di mana terdapat beberapa taman dan tasik yang menarik seperti Tasik Elmina, Taman Rimba Alam, dan Taman Botani Seksyen 7. Persiaran Elmina juga menawarkan akses mudah ke Lebuhraya Guthrie, Lebuhraya NKVE dan Lebuhraya DASH, menjadikannya salah satu kawasan yang strategik dan popular di Selangor.

Kemudahan[sunting | sunting sumber]

Dengan kemudahan dan pelbagai aktiviti yang ditawarkan, Persiaran Elmina merupakan pilihan yang popular untuk mereka yang mencari tempat tinggal yang selesa dan moden di kawasan Shah Alam dan Selangor. Dengan kemudahan dan pelbagai aktiviti yang ditawarkan, Persiaran Elmina merupakan pilihan yang popular untuk mereka yang mencari tempat tinggal yang selesa dan moden di kawasan Shah Alam dan Selangor.Dengan kemudahan dan pelbagai aktiviti yang ditawarkan, Persiaran Elmina merupakan pilihan yang popular untuk mereka yang mencari tempat tinggal yang selesa dan moden di kawasan Shah Alam dan Selangor. Dengan kemudahan dan pelbagai aktiviti yang ditawarkan, Persiaran Elmina merupakan pilihan yang popular untuk mereka yang mencari tempat tinggal yang selesa dan moden di kawasan Shah Alam dan Selangor.